Сол – какво трябва да знаем

Много хора не осъзнават как страстта им към солта, постепенно влошава здравето им. Проблемът с прекомерната консумация на сол идва от там, че бъбреците не успяват да изхвърлят чрез урината голямото количество натрий. В резултат на това нивото на натрия в кръвта се повишава, свързва се с повече вода и увеличава кръвния обем. Това води до повишаване на кръвно налягане.

Всички знаем, че постоянно високото кръвно налягане може да окаже сериозни последствия за здравето – сърдечно-съдови заболявания, мозъчен инсулт; нарушения във функциите на бъбреците и др.

Човешкото тяло се нуждае от много малко количество натрий – основният елемент, който получаваме от солта, за провеждане на нервните импулси, за правилното съкращаване на мускулите, за поддържане подходящ баланс на водата и минералите в тялото.

 

Твърде много натрий в храната може да доведе до високо кръвно налягане, сърдечни заболявания и инсулт.

 

Какво е препоръчителното количество сол

 

75% от солта, която ни е нужна, вече се съдържа в храните, които консумираме ежедневно – хляб, зърнени и готови храни.

 

Разумното използване на солта намалява кръвното налягане, което означава, че се намалява риска от получаване на инсулт или развитие на сърдечно заболяване.

Възрастните не бива да приемат повече от 6 грама сол на ден – това е около една чаена лъжичка (препоръчителен прием 2,4 грама натрий на ден се равнява на 6 г сол).

 

Четете внимателно етикетите на храните

Да премахнете добавената сол е само една малка част от решението. За истинското ѝ ограничаване трябва да ви е известно количеството и на солта, съдържаща се в ежедневните храни. Когато пазарувате, избирайте варианти с по-ниски количества сол.

За щастие опаковките на повечето храни вече имат таблици с хранителен състав, което много ни улеснява. Те включват и информация за съдържанието на сол.

Опитайте се да ядете храни с повече сол само от време на време или използвайте в съвсем малки количества.

Разбира се, един лесен начин да се яде по-малко сол е да спрете да я добавяте в храната си по време на готвене и на масата. Ако готвите със сол, опитайте да не добавяте допълнително при всяко хранене или да е в съвсем минимални количества. Когато седнете да се храните, опитайте първо вкуса на храната и чак тогава, ако е нужно, добавяйте. Няма да отнеме много време и ще откриете, че вкусовите ви рецептори ще свикнат с по-малко сол и дори ще започнете да усещате и цените и другите аромати на храната.

 

Храните, които съдържат голямо количество сол

Някои храни са почти винаги с високо съдържание на сол заради начина, по който са приготвени. Други храни, като хляб и зърнени закуски, могат да ни снабдят с много сол. Но това е не защото винаги са с високо съдържание на сол, а защото ние ядем големи количества от тях.

Храни с високо съдържание на сол

Следните храни са почти винаги с високо съдържание на сол. За да не прекалявате със солта, яжте ги по-рядко или в минимални количества.

  • Аншоа
  • Бекон
  • Сирене
  • Шунка
  • Маслини
  • Кисели краставички
  • Скариди
  • Салам, колбаси
  • Осолени печени ядки
  • Осолени, пушени риби
  • Пушено месо и кобаси
  • Соев сос
  • Бульони за готвене
  • Екстракт от мая (широко използван в хранителните добавки и пакетираните храни)

Храни, които могат да бъдат с високо съдържание на сол:

В следните храни съдържанието на сол може да варира между различните марки или видове. Това означава, че можете да избегнете солта чрез сравняване на продуктите и избора на този, който е с по-ниско съдържание на сол. Хранителните етикети ще ви помогнат да направите това:

  • тестени изделия и закуски
  • сосове за тестени изделия
  • чипс
  • пица
  • полуготови и готови храни
  • супи
  • сандвичи
  • колбаси
  • доматен кетчуп, майонеза и други видове сосове
  • зърнени закуски

 

Разтворими витамини или болкоуспокояващи

Неочакван източник на голямо количество сол са  разтворимите витамини и болкоуспокояващи. Ако редовно приемате ефервесцентни (разтворими) витамини или вземате ефервесцентни болкоуспокояващи, важно е да знаете, че те могат да съдържат до 1 г сол на таблетка. Можете следователно да помислите за избор на неразтворими таблетки, особено ако се налага да намалите приема на сол.

 

Желанието за консумацията на сол е въпрос на навик, точно както и правилния хранителен режим. Опитайте постепенно да намалявате количеството сол, което консумирате и в рамките на 2-3 месеца вкусът ви ще се адаптира към по-безсолна храна.

Информация за твоето здраве директно в твоята поща

Print your tickets